Tuesday, October 7, 2014

.raya di perantauan.

bangun pagi tadi memang sangat mencabar. bangun-bangun message bos kata "lambat sikit masuk bos" sebab aku nak p balik rumah amik pump and ebm Ayed dulu. then patah p balik rumah in law bagi susu kat baba. baba jaga dorang pagi ni dekat rumah mil sebab ada orang nak pasang awning untuk parking. so lepas ni taklah panas berdenting masuk kereta sebab dah ada bumbung dekat parking luar.

malam tadi sampai rumah mil pukul 2am. phew! ceh macam kau bawak kereta. tapi aku still teman sekejap time jammed gila kat pedas-linggi tu. sebab baba kata dah ngantuk. aku dah cuak. Ayed pulak tak biasa tidur terlentang asik la terkejut terkujat. lepas tu nak bergantung je. letih mak incik. tapi kesian juga dekat dia. merasa balik kampung dengan harung jammed bagai. selalu kau wat lek wat peace je orang duk hapload pasal jammed and kematu pungkuq segala. hihi.

alkisahnya kami beraya kat Kota Tinggi, Johor kali ni. mak, ayah adik adik semua dah g JB hari Sabtu. siap-siap masak kuah kacang, rendang dan nasi impit dekat rumah nak makan pagi raya kononnya. hahah. mak aku kan, biasalah. kami bertolak ke Kota Tinggi lepas Zohor. im kerja pagi tu, balik awal sikit. sampai homestay dalam jam 6pm macam tu. jalan adalah smooth on the day. seghonok. malam tu pergi rumah bakal besan mak dengan ayah soon. sebab 22hb yang lalu maknya si Tawfiq (tunang Bella) eksiden. teruk juga kena, sampai sekarang pun bengkak masih tak surut. ada darah beku, tapi dah pun dikeluarkan. doctor kata maybe dalam dua bulan baru surut bengkak. kena atas sikit dari mata. 

masa 31hb Mei haritu, dorang semua cadangnya nak g sana. tup-tup aku pulak bersalin 29 Mei tu. tak jadi nak g sana. so dah ada kejadian, moh la kita melawat orang sakit sambil jalan-jalan. paling penting nak g JPO. teehee. punyalah ramai orang kat JPO. dan agak gila juga la sale dia. tapi aku tahan je nafsu. sayang duit kononnya. baik beli handbag GUESS je dari g beli bag COACH. merepek harga dia. haha. bukan lawa sangat pun. not worth it to buy. pada aku la. sumpah sayang duit. stroller anak takpe beribu, handbag idok ler. baik pergi umrah. rindunyaaaaaa.

dan kononnya pergi JPO nak beli barang hantaran si Bella. last-last dia langsung tak membeli. masuk Charles and Keith, memang murah gila-gila sebab dia nak tutup outlet kat sini. tapi still aku sayang duit. haha. last-last mak aku yang beli handbag. aku target jam je. sebab memang nak jam. konon nak beli yang mahal sikit, tapi tetap cari yang murah. eh ape da? :p last-last beli dekat swatch even im kata tak cantik, tapi kalau nak beli je lah. sebab malas nak g tukar bateri jam. tu pun dah nak masuk 5 tahun pakai jam tu. jimattttt. makin tua makin sayang duit. dulu kalau lagi seminggu nak gaji, rm100 tu dah kira banyak la tu simpan as spare. sekarang ada bawah 1k dah cuak, jimat jimat ulang doplohpat kali. lagi-lagi lepas naik minyak doplohsen ni. doplohsen je pun kan? pfftttt.


gambar hari raya korban kami -___-"

SELAMAT BEKERJA HARI INI
buat diri sendiri :D
yang lain semua cutiiiiiii

Tuesday, September 30, 2014

.4 month old young boy.

semalam, mama bawa adik pergi check up. berat adik naik sikit je. kenapa dik? mama rasa adik minum susu banyak je. kenapa berat naik sikit sangat? janganlah bagi mama risau. mama sorry kalau mama selalu stress. malam tadi asal adik bergerak je mama bagi susu. selalu adik tidur lena, mama pun lena. malam tadi mama kerap terjaga. abang Aaris pun sama, meragam je tak tidur lena. Mama love you adik :*


gambar Ahad lepas. nak pergi wedding. dah lama tak pergi wedding. selalunya baba bz ada event, so last week tak ada event so pergi kenduri kahwin kawan baba. bedak capuk-capuk zeera oi. nak cepat punya pasal. haih.

Ya Allah serabutnya bawa dua orang anak pergi wedding. dengan Aaris meragam (bilanya dia tak meragam tah) nak tidur so tak dapat apa dia nak dia pun melalak. tu kan kekuatan dia -.-"


handsome like daddy. handsome ke daddy baba kita? haha


makin lama makin pelik kenapa tak nampak muka mama, nampak casing pink ni je? teehee


ni hari Sabtu. pagi pergi car boot sale dekat PTSL, UKM. petang pergi Presint 16 ambil sijil kursus kahwin makdeq terus ke Alamanda. makdeq nak handbag baru katanya. kemain suka Aaris dapat naik benda ni. tiap kali nampak "tu nak, tu nak" ulang doploh juta kali selagi tak dapat naik. haha. adik muka terkejut sokmo. hihi.

Tuesday, September 23, 2014

.ber baby wearing.

dah namanya perempuan, bilanya nak berhenti membeli ye tak? sekarang tengah gila dengan ssc. aku ada satu dulu cc (crocth carrier) brand Mothercare konon. and im selalu cakap yang tu lagi senang pakai, and Aaris okay je? its not okay baba. aku kenal babywearing ni dah lama, tapi lama-lama jadi pening. so now ada geng so gain knowledge balik. aku bab-bab anak memang ghajin nak study. pasal hal donia i is malas nak ambil tahu. haha. eh ambil la tahu sikit-sikit ;)

then before Zayed lahir aku dah beli satu carrier ni. aku ni jenis everything must be done before delivery. aku kan details. semua benda of course aku yang handle. aku cuma bagitahu im je aku nak beli benda-benda ni. tapi nanti bila dah ada dia still tanya eh bila beli? -.-"


okay ni contoh carrier yang aku beli. beli dekat IG: babiesmall. lupa harga. aku beli sebab boleh pakai dari newborn. Zayed tidur je sepanjang dia dalam ni. turun naik kereta pun tak sedar.aku tutup dengan towel sebab macam hujan renyai-renyai. tapi yang lecehnya benda ni dia jenis ikat-ikat. macam mei tai. so bila nak pakai, kena ada orang tolong. sebab tu im tak suka.


ni contoh im pakai, nampak ke idok? pun dia tidur masa ni. tapi aku tak sure, ini adalah salah satu babywearing ke tak, or termasuk dalam ssc ke tak. belasah je beli. 

dua benda ni wajib ada dalam bonet kereta. senang nak kena pergi mana-mana. quinny banyak simpan. yang sweet cherry letak dalam bonet ayahtok, just in case :D


kesian baby belah kiri tu kan? ini adalah contoh cc. bila fikir-fikir balik mesti sakit dulu Aaris kena duduk macam ni T_T

dan mesti selesa bila duduk macam picture kanan tu kan? dan ini adalah salah satu contoh babywearing jenis Ergo. aku tak minat Ergo. sebab banyak fake.


kalau rajin, hangkut dedua stroller. so far tak guna lagi seat quinny untuk Zayed. masih guna car seat untuk dia. dan dia tidur je bila kena sorong. heaven. so kena layan tantrum Aaris je. grr.


rindunya perut bulat, tetiba.

okay, ini antara yang aku termimpi-mimpi. sebab utama nak beli baru konon nak beli yang buckle up. so tak payah ikat-ikat dah kan. tapi tak berapa nak urgent. tapi macam nak. eh lempang nak? pfft.


cantiknyaaaaaa.


ini pun comel.


ini aku suka sangat. a bit pricey. 


kalau nak safety from dirty, inilah warnanya. hitam. dan paling murah. doploh hengget je murah pun dari yang atas :p

nak kena jampi serapah baba dia sikit ni. nak beli juga, tapi aku sayang duit. acaner? haha. tapi nak beli juga nanti. mari menabung :D

Monday, September 22, 2014

.namanya perempuan.

aku selalu tertanya-tanya, aku ni annoying tahap apa eh?

sebab aku pun sendiri tahu dan sendiri sedar, kadang-kadang or most of the time aku ni memang menjengkelkan. sebab apa? mungkin sebab aku perlu lebih perhatian.

maksud aku, lebih perhatian bukan asik nak kena berkepit dengan aku doplohpatjam. at least share the happiness, and the sadness together. itu sesuatu yang besar di dalam setiap perhubungan. tak kira lah perhubungan dalam bercinta ke, dalam berkawan ke kan. bagi aku setiap kata-kata dan explanation tu penting. buat orang tak salah faham dan salah anggap. mungkin orang anggap remeh benda tu tapi bukan dengan aku. sebab aku seorang yang details. aku nak tahu atau perlu tahu. i'm that kind of person.

so kalau tak boleh terima aku no point of being together. aku boleh je nak cerita panjang lebar on everything apa yang aku tak puas hati. tapi aku juga bukan jenis macam tu. benda tu penting on relationship, but if benda tu kau sendiri tahu ianya akan menyakitkan hati sebelah pihak so better kau pendam dan diamkan sahaja. biar kau sendiri yang sakit hati sampai satu hari nanti kau sendiri yang sakit macam nak mati. pernah tak kau rasa macam ni?

like now, i'm explaining to nobody. aku cuma nak luahkan apa yang aku rasa melalui tulisan. sebab kadang-kadang lidah kelu untuk berkata-kata. aku jenis yang mudah untuk menangis untuk luahkan segala kesedihan dan dengan tulisan lebih mudah untuk aku coretkan betapa kecewa dan ketidak puas hatian aku pada sesuatu perkara.

mak aku selalu cakap, aku ni ego. memang aku ego. dan kadang-kadang ego tak kena pada tempatnya. aku juga kenal diri aku sebagai orang yang tak sabar. tapi ayah pesan, sabar tu takde had masa, sabar tu sampai bila-bila. dan bila dah jadi ibu, naluri keibuan tu kuat. dan kalau dulu aku selalu menangis bila rasa sedih, marah, kecewa kini lagi ketara. tak tahu kenapa. walaupun konon-konon cuba untuk berlagak kuat dan hebat, dalam hati tak siapa tahu betapa lembut dan rapuhnya hati aku. macam tauhu. yang kini sedang menangis sambil menaip T_T

biar orang tak nak dengar atau baca sekalipun. biar orang taknak berubah pun. or biar orang tak kisah pun, tapi hati kita sedikit lega. sebab beban di kepala sudah diringankan even masalah itu masih belum selesai.


footnote: dahlah masa ni aku tengah bersedih sebab mak bakal adik ipar aku eksiden bila otw nak pergi mengurut pagi tadi. ada pendaharan dalam kepala dan sekarang dalam icu. makcik, saya doakan supaya makcik tak apa-apa. makcik kena kuat untuk anak-anak makcik.

Monday, September 8, 2014

.20 facts about me.

semua orang sibuk buat benda ni kan? dekat blog and now medium dah bertambah. dekat IG pun ada orang share. so aku pun nak sibuk buat benda ni. kira macam buat orang boleh tahu kau ni orang macam mana lepas share benda ni. hee.

satu. hampir 5 tahun kahwin, dah ada dua orang anak (percayalah). dua-dua lelaki :') teringin sangat nak baby girl. tapi lepas ni berserah je. kalau ada rezeki, ada la. huhu.

dua: suka warna purple and pink.

tiga: tak ramai kawan. boring kot kawan dengan aku. so kawan paling close dengan aku adalah suami. sebab kami buat almost everything together. kawan kedua rapat adalah keluarga. kami selalu share something/anything together. sharing the happiness for sure.

empat: suka bercakap, tapi tengok orang nak bercakap dengan siapa :p sebab kalau orang ramah dengan aku, so lagi senang aku beramah mesra. sebab aku ni jenis taklah berapa peramah.

lima: seorang yang cerewet, pengemas dan pembersih (konon). suka sangat mengemas rumah dan pastikan semua benda dalam keadaan kemas dan tersusun. kadang-kadang amalkan sistem sorok pastu bila nak benda tu tak jumpa. haha.

enam: suka memasak dan suka makan.

tujuh: tak reti duduk diam. asik nak berjalan je kerjanya.

lapan: bila dah suka jalan, mesti suka shopping. sangat suka beli baju anak. berlambak-lambak dah. boleh bukak bundle kanak-kanak one day :p

sembilan: suka sayuran hijau. kailan/baby kailan ikan masin paling fave. tapi cendawan pun one of my fave :D

sepuluh: suka kumpul duit, dan mudah habiskan duit. so kalau nak apa-apa mesti gigih simpan duit. lepas tu bila dah ada duit selalu rasa sayang pula duit tu. tapi untuk anak takpe :)

sebelas: sangat cintakan keluarga. sanggup berkorban apa saja. gitu *cewah*

duabelas: tak reti nak make up T_T *fefeeling natural beauty. haktuih.

tigabelas: aku suka ambil gambar & bergambar. suka suka suka.

empatbelas: mudah sangat-sangat terasa hati. mudah marah dan mudah sejuk jika kena pada caranya.

limabelas: bila dah mudah terasa, mudahlah menangis. melepaskan rasa marah, kecewa, sedih dan gembira melalui tangisan. paling terkesan dihati bila dapat tau hamil dua-dua kali aku menangis gembira. how i missed it so much. sayang anak-anak mama :*

enambelas: paling malas potong kuku. tak suka sangat. dah la kena potong kuku anak sekali. sekarang anak dah dua, kadang-kadang potong kuku dorang, kuku mama asik tak sempat. muahaha.

tujuhbelas: seorang yang jenis makan banyak. tapi tak gemuk-gemuk. teringin nak gemuk (sedikit) sebenarnya. so boleh gemuk masa pregnant je.

lapanbelas: ada sedikit confuse kiri dengan kanan while driving. dekat roundabout pun tak tau mana pukul 3, 9 and 12. nak direct orang tanya jalan pun tak tahu (kecuali kawasan rumah aku or kawasan rumah mak aku). bila keluar dengan im, memang taklaaa aku nak ingat parking mana so on. semua dia handle. aku dah terbiasa dependent dengan family and husband. sebab tu kalau nak keluar pergi window shopping kalau takde bella or im aku duduk rumah je. anje anje angat.

sembilanbelas: selalu kena sembelit. lagi-lagi bila pregnant dan lepas pantang. seksanyaaaa.

dua puluh: ALI IMRAN SARMIN cinta hati paling melekat dijiwa. rasa serasi walaupun dia selalu menyakitkan hati aku. haha. ada la juga time dia suweet bagai. kang cerita muntah hijau pula :p
 
Blog Template by Delicious Design Studio