Wednesday, January 25, 2012

.yang pergi tidak akan kembali lagi.

ketika aku berada di dalam kemalasan teramat sewaktu berada di kantor, aku terima panggilan dari ayahku mengatakan "emak aspa dah meninggal dunia"

kelu lidah ini untuk seketika. dan terus mengucapkan kalimah Allah. tika ini aku terbayang muka emaknya yang sedang terbaring kaku, lemah tidak bermaya. kurus sekurus-kurusnya sehingga aku tidak kenal rupa aunty tika itu. lalu aku mendekatinya dan terus sebak melihat penderitaan yang ditanggung oleh aunty sekian lama. masyaAllah, tidak dapat aku gambarkan jika mak atau ayahku berada dalam kesakitan seperti itu dan aku sebagai anak tidak dapat berbuat apa. insaf, seinsafnya. tetapi memang kita tidak dapat berbuat apa-apa bukan? hanya doa anak soleh dan solehah mampu membantu ibumu di dalam sana. insyaAllah.

masih terbayang lagi penceritaan aspa kepadaku, ibunya meracau-racau kesakitan dan terus dihantar ke hospital. dan hanya diberi morfin jika meracau-racau mengadu sakit. tidak dapat aku bayangkan kesakitan yang ditanggung oleh aunty. tetapi kini beliau telah kembali kepada penciptaNya. moga Allah ampunkan dosa-dosanya yang lalu dan menempatkannya dalam golongan orang-orang yang beriman, insyaAllah.

buat aunty, kita pernah melalui saat gembira bersama. walaupun tidak terlalu rapat, kita pernah berborak serta bergelak ketawa bersama. kenangan itu akan saya simpan dalam kotak ingatan ini selamanya. penderitaanmu kini telah berakhir. saya doakan aunty sentiasa tenang di sana, insyaAllah.

yang pergi tidak akan kembali lagi. kita yang hidup ini hendaklah mendoakan orang yang telah pergi.
semoga keluarga kau tabah menempuh dugaan yang melanda keluargamu aspa T_T

2 comments:

CikShidot said...

Innalillah..
semoga rohnya ditmpatkn dikalangn mereka2 yg beriman dunia akhirat. Alfatihah..
aspa nie sape ey? kawan im tu ke? mak die sakit ape?

zeera said...

yup. yg gems-gems tu. mak dia sakit kanser buah pinggang. paling sedih doc lambat sangat take action, nak operate takut sebab ada penyakit lain and so on. tunggu ubat sampai meninggal dah orang tu. so sad. dan paling sedih aku tak dapat tengok jenazah buat kali terakhir T_T

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio